Help, mijn kind heeft (g)een ontwikkelingsvoorsprong?

Gepubliceerd op 17 februari 2024 om 17:16
kinderen met een voorsprong volgen  in hun behoeften

Annelien is onze heldin met bergen ervaring als kleuterleerkracht. Ze werkt nu met kinderen die een ontwikkelingsvoorsprong hebben. Ze is niet alleen een expert op het gebied van hoogbegaafdheid, maar ze duikt ook in de wereld van hooggevoelige en strong-willed kinderen. En alsof dat nog niet genoeg is, is ze ook een supermoeder! 

In deze blog wil ze je uitnodigen om het  beeld van het gemiddelde los te laten en je kind te volgen in zijn of haar behoeften.

Help, mijn kind heeft (g)een ontwikkelingsvoorsprong?

Vermoed jij of iemand in je omgeving dat jouw kind een ‘ontwikkelingsvoorsprong’ heeft? Dan denk je misschien “Help! Moet ik nu dingen anders doen, iets aanschaffen, iets voorkomen??” Mijn belangrijkste tip is heel ‘simpel’: volg ‘gewoon’ de eigen ontwikkeling van het kind!

Want eigenlijk bestaat een ontwikkelingsvoorsprong natuurlijk alleen als je uitgaat van gemiddelden. Als je er vanuit gaat dat iedereen uniek is en een eigen ontwikkeling volgt, kan je in feite geen achterstand of voorsprong hebben en is er dus ook geen ‘probleem’.

Ik snap uiteraard wel waar het vandaan komt: wanneer je in een groep komt, op het kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of op school, zijn er natuurlijk meer kinderen die rond het gemiddelde zitten. Waardoor een kind dat zich anders ontwikkelt, meer opvalt. En aangezien kinderen meestal in jaargroepen zitten, zijn lessen en activiteiten afgestemd op de gemiddelde ontwikkeling op die leeftijd. Ook wil iedereen natuurlijk graag dat een kind zich ‘goed’ ontwikkelt, dus gaat men af op ontwikkelingsschema’s/opvoedboeken en adviezen, die dan weer uitgaan van het ‘gemiddelde’ kind. (Al bestaat het perfect gemiddelde kind uiteraard ook niet.)

Maar durf thuis bij ‘niet-gemiddelde-kinderen’ de gemiddelden los te laten! Volg en beweeg mee met de ontwikkeling die je kind zelf laat zien!

Kijkt je kind liever informatieve filmpjes dan een kinderserie, helemaal goed.

Wil je kind graag leren lezen terwijl andere ouders zeggen “Laat dat kind toch lekker spelen”, volg dan tóch de interesse van je kind.

Kijkt je kind liever de kat uit de boom, terwijl andere kinderen misschien meteen met elkaar beginnen te spelen? Prima!

Zit je kind eeuwig in de waarom-fase? Neem het serieus en geef een écht antwoord of zoek samen het antwoord op (google is je beste vriend).

Kijk niet naar leeftijdsaanduidingen op speelgoed, spellen en boeken, maar kijk naar wat jouw kind op dat moment interesseert. En is je kind snel uitgekeken op puzzels en spelletjes? Denk dan aan de kringloopwinkel, ideaal voor kinderen met een grote leerhonger!

En last but not least: kijk er als ouder ook niet van op als je kind naast een cognitieve voorsprong, ook wat andere eigenschappen en behoeftes misschien niet gemiddeld is. Wie weet heeft jouw kind geen gemiddelde slaapbehoefte en wil het niet om 19.00 al naar bed, misschien maakt het meer drama, is het gevoelig voor onrecht en heeft het andere interesses dan gemiddeld en werken ‘standaard’ opvoedadviezen niet. Want hoe naar moet het zijn als je als kind steeds, bewust en misschien juist vaak onbewust of onbedoeld, de boodschap krijgt dat je ‘afwijkt’, omdat je gevoeliger bent, andere interesses hebt etc. Het zal je zelfbeeld helaas niet positief beïnvloeden.

En dat is natuurlijk ook wat er vaak in het schoolsysteem gebeurt. Dus laatste tip: vermoed je een ontwikkelingsvoorsprong, zoek dan een school die ontwikkelingsgericht werkt of bereid is goed naar de individuele behoeften van een kind te kijken. En dat is sowieso goed voor elk kind, of je in wat voor opzicht dan ook meer of minder gemiddeld bent.

Tot slot 

In de blog deelde Annelien haar advies om je kind te volgen in zijn behoeften. Ik ben zelf een ouder van een kind met een ontwikkelingsvoorsprong en ondanks mijn eigen onderwijsachtergrond heb ik lange tijd in ontkenning gezeten. Op de term hoogbegaafdheid ligt namelijk nog een soort taboe, alsof ouders willen opscheppen over hoe bijzonder hun kind eigenlijk is.

Iedere ouder voelt trots als zijn kind weer een stap vooruit laat zien. Bij kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong is er ook nog een soort verwondering "Kan hij dat al!?!".

Die verwondering mag er gewoon zijn. En de trots ook. Naast deze positieve ervaringen brengt hoogbegaafdheid ook zorgen met zich mee. En meestal gaat die zorgen over het mentale welzijn van het kind.

In deze blog deel ik een paar items waar mijn eigen kind in zijn kleuterperiode veel plezier aan heeft beleefd. Het is ter inspiratie voor ouders die merken dat hun kind meer wil, maar geen idee hebben wat ze kunnen aanbieden. Deze items gaan over de interesses van mijn eigen kind. Past het niet bij jouw kind? Dan is dat geen reden om je eigen vermoedens te ontkennen, want een ontwikkelingsvoorsprong kan zich op verschillende manieren uiten. Onderstaande boeken kunnen wellicht inhoudelijk helpen in je zoektocht.

Door op de foto's te klikken, kan je het product in een webshop bekijken. Ik word niet gesponsord en deze linkjes zijn bedoeld om het jou makkelijker te maken.