Over mij

Ik wilde nooit kleuterjuf worden. Maar toen de banen niet voor het oprapen lagen, was de keuze: een andere school zoeken of kleuters lesgeven.

Ik ging de uitdaging aan: een eigen kleutergroep. Fulltime, volledige verantwoordelijkheid.

Met nauwelijks ervaring in de kleuterklas (alleen de eerste stage) en geen enkele kennis van kleuterontwikkeling, kende ik leren alleen als leren uit een boek.

Maar op de school waar ik werkte, was het een no-go om in de kleutergroep werkbladen aan te bieden. Alle ontwikkeldoelen werden aangeboden via materiaal en spel.

Ik wist van de helft van het materiaal in m'n lokaal niet wat kinderen er van leerden. En ik wist al helemaal niet wat ze móesten leren. 

Pas na een half jaar begon ik het leuk te vinden, maar ik snapte er nog steeds weinig van. Toen ik parttime ging werken, kreeg ik meer zicht op kleuters en leren door spel.

 

Uiteindelijk vroeg het vak teveel van me. Ik heb allerlei zijspoortjes geprobeerd, maar mijn interesse in leren door spelen bleef. 

In mijn omgeving zie ik veel jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Een begrijpelijke keuze van ouders is dat ze op zoek gaan naar werkbladen en werkboekjes. En ondanks dat ik die keuze begrijp, vind ik dat zo ontzettend jammer.

Wat ik inmiddels weet van leren via een werkblad, is dat het uiteindelijk het leren in de weg staat. Dat klinkt vrij heftig en misschien is dat ook wel zo. 

 

Later zal ik het uitgebreider toelichten in een blog, maar voor nu even samengevat - de nadelen van leren via een werkblad tov leren via spel:

 

Een werkblad vraagt wat een kind al kan of weet en lijkt daardoor meer op een toets. In het spel kan een kind experimenteren en proberen en gaat het nog helemaal niet over het resultaat, maar over de ervaring. 

Een werkblad vraagt van een kind lijntjes te trekken en cirkels te maken. Maar de motorische ontwikkeling van peuters en kleuters is daar nog helemaal niet klaar voor. Hun lijf werkt nog vanuit de schouders, wat maakt dat het zetten van een lijntje of de cirkel vrij snel frustratie oplevert.

Een derde nadeel van leren via een werkblad, is dat jij als ouder er veel meer werk aan hebt. Jij moet het uitleggen, je kind maakt 3-5 opdrachtjes (binnen 5 minuten), jij mag het gaan nakijken en op de volgende pagina begint het riedeltje weer opnieuw.

Als een kind mag experimenteren en ontdekken via het spel, hoef je helemaal niks uit te leggen. Je moet wel even zorgen dat de juiste middelen klaarstaan, maar dan kan je ook lekker je koffietje gaan drinken en doen waar je zelf je tijd aan wilt besteden.

 

Kortom: ik snap wel dat mijn eerste school de werkbladen uit het kleuterlokaal heeft verbannen.

 

Met de ervaring vanuit de kleuterklas en met wat ik zie in mijn omgeving, wil ik jou als ouder helpen om op een verantwoorde manier aan te sluiten bij de leerhonger en ontwikkeling van jouw jonge kind.

 

Hoe je dat kan doen? Start dan hieronder:

Busy Box - het middel om je kind uit te dagen terwijl jij koffie drinkt.

https://www.instagram.com/p/DMH-3e_o3iF/?igsh=cHF4Mms2bmVyOGty