Lovevery laat zien hoe je het zelfvertrouwen van een kind schaadt en ze schamen zich er niet voor

Goedkoper en beter alternatief voor Lovevery

Wat kan er nu mis zijn met een activiteit van Lovevery?

Lovevery is een prachtig merk met enorm veel volgers. En dat is precies de reden waarom ik het treurig vind dat een merk als dit geen verantwoordelijkheid neemt voor het delen van content met activiteiten die schadelijk zijn voor jonge kinderen. Wat er nu precies schadelijk kan zijn aan een activiteit van Lovevery? Dat vertel ik je in deze blog. En spoiler: ik heb gereageerd onder de desbetreffende activiteit en Lovevery ziet het als "een van de manieren om kinderen iets te leren." Daar hebben ze gelijk in. Het is helaas wel DE manier om het zelfvertrouwen van jonge kinderen naar beneden te halen en daar praten ze liever niet over.

De video: Teaching my two year old how to read

In de video is te zien dat een moeder en een peuter van twee aan een tafeltje zitten. De titel van de reel is: "Teaching my two year old how to read." Onderaan deze blog vind je een link naar de reel. Hier volgt een stukje uitwerking van de video:

 

Intro / aanloop

De moeder richt zich tot het kind: ze zegt iets als “We gaan vandaag met klanken werken, oké?”

Het kind luistert of reageert instemmend, kijkt naar de kaartjes die moeder op tafel legt.

Presenteren van losse klanken

De moeder pakt één van de hulpmiddelen (bijv. een kaartje met /m/).

Zij zegt de klank duidelijk: “/m/ … /a/ … /t/” (of een andere combinatie klanken).

Ze benadrukt elke klank afzonderlijk, met een korte pauze ertussen, zodat het kind kan luisteren en zich de klank kan vormen.

Kind benoemt of herhaalt

Het kind wordt uitgenodigd om dezelfde losse klanken te herhalen: “/m/ … /a/ … /t/ ?”

De moeder geeft eventueel feedback (“heel goed”, “ja dat is /a/” etc.).

Blenden / samenvoegen tot een woord

De moeder zegt: “Als je deze klanken samenvoegt, wat ontstaat er dan?” of “Luister — /m/ + /a/ + /t/ = ‘mat’.”

Ze vormt de klanken geleidelijk tot het woord: eerst twee klanken, dan drie, etc.

Het kind wordt aangemoedigd het woord zelf te zeggen: “Mat.” of “Is dat het woord ‘mat’?”

Controle / bevestiging

De moeder vraagt: “Herken je dat woord?”

Ze laat het bijpassende plaatje zien.

Herhaling / variatie

Ze doet dit nog een of twee keer met andere klankcombinaties.

Iedere keer stimuleert ze het kind om na te denken.

Afronding

De moeder complimenteert het kind (“Wat goed!” “Zie je dat je het kunt?”).

De video eindigt met een sfeerbeeld van moeder en kind samen, lachend of tevreden.

Wat ik niet ok vind aan deze video en waarom...

Het voelt als een toets

Het antwoord van de peuter kan alleen goed of fout zijn. Dat maakt de activiteit resultaatgericht, in plaats van procesgericht. Kinderen krijgen onbedoeld de boodschap mee: "Ik mag geen fouten maken en moet alles weten." 

Risico voor motivatie en leerplezier

Op deze manier wordt leren iets dat gaat over presteren. Dat kan schadelijk zijn voor de intrinsieke motivatie en staat het plezier in leren op lange termijn in de weg.

Ontbreken van spel en plezier

In de video mis ik spel, ruimte om zelf te ontdekken en actief handelen van het kind. Het kind lijkt vooral te moeten voldoen aan een verwachting en de volwassene bepaalt hoe de activiteit verloopt.

Wat werkt wel voor jonge kinderen?

Procesgerichte activiteiten waarbij een peuter of kleuter...

... zelf de regels bepaalt

... actief handelt

... mag proberen zonder te focussen op goed of fout

Mijn aanbevelingen aan de volgers van Lovevery

Ik heb onder de reel als een echte toetsenbordridder gereageerd dat ik erg verdrietig word van een activiteit als deze. In mijn reactie heb ik een aantal aanbevelingen gedaan en samengevat is het dit. Doe er je voordeel mee:

 

Maak er een spel van

Bied de activiteit aan in een speelse vorm, zoals "ik zie ik zie wat jij niet ziet... en het begint met de letterrrr d"

Kies ontspannen momenten

Doe dit niet als een ‘les’, maar tussendoor: in de auto, in de wachtrij of aan tafel.

Voeg beweging toe

Laat je kind bijvoorbeeld door de kamer lopen om de tweede kaart te zoeken.

Rolwisseling

Draai de rollen om: laat het kind klanken of woorden bedenken en de ouder moet raden.

Samengevat: niks mis met het materiaal, wel hoe je het aanbiedt

Lovevery blijft een prachtig merk met prachtige producten. Ik hoop dat je na het lezen van deze blog kritischer kijkt naar de activiteiten die ze aanbieden in hun video's. Vind je Lovevery ook een prachtig merk, maar zijn de prijzen iets te hoog voor het leuke? Met deze uitgebreide download kan je vandaag meteen op een verantwoorde manier starten met het stimuleren van de ontwikkeling van je kind:

Spelen en Leren

Bundel - Spelen & Leren met looseparts

€ 25,25 € 15,00
Spelen en Leren

Bundel - Spelen & Leren met looseparts

€ 25,25 € 15,00

Help je kleuter zelfstandig en spelenderwijs leren tellen en cijfers herkennen met deze uitgebreide bundel vol activiteiten om te doen met looseparts. De bundel bevat:

  • 25 activiteiten om te doen met looseparts - speels en gevarieerd
  • 20 placemats die uitnodigen tot creëren met looseparts
  • 9 mini-boekjes die stimuleren tot tellen en cijfers herkennen met looseparts
  • 36 budgettips voor looseparts, zodat je de bovenstaande activiteiten iedere keer weer op een aantrekkelijke en budgetvriendelijke prijs kunt aanpassen.

Een uitgebreide bundel vol speel- en leerplezier voor het hele jaar.

Nieuwsgierig naar de video? Hier vind je 'm: Teaching my two year old how to read.